Leesmotivatie bevorderen met ‘Lyc-drop’ – Paul van Loon

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Lyc-drop totaalbeeld

Met het boek Lyc-drop, een klassieker van Paul van Loon, kun jij de leerlingen enthousiasmeren! Het boek zelf is natuurlijk al super leuk, maar op deze manier wordt het verhaal nog betekenisvoller. In dit format laat ik stap voor stap zien hoe je een echt “WOW”-effect kunt creëren. Van het maken van de rolletjes drop, tot het ‘bezorgen’ van een pakketje van meneer Lyc… iedere stap wordt doorlopen in dit format! De leerlingen zullen helemaal opgaan in het verhaal. Ben je benieuwd hoe jij dit zelf ook kunt gaan uitvoeren? Lees dan even mee!

Stappenplan

1. Voorbereiding benodigdheden
Een goede voorbereiding is het halve werk. Kijk goed naar de benodigdheden (zie download onderaan de pagina) zodat je alle elementen alvast hebt klaarliggen en kan inzetten.

2. De inleiding van het verhaal
Zorg voor een leuke inleiding van het verhaal. Zo heb ik gekozen om eerst wat te vertellen over het boek (dat ik het vroeger zelf een spannend boek vond en het erg graag las). Mij leek het leuker om eerst al wat voor te lezen uit het boek(twee à drie hoofdstukken), alvorens ik de andere elementen zou inbrengen, zodat het ‘Lyc-gevoel’ al een beetje begon te leven. Kies hier voor een manier die bij jou en de klas past!

3. Laat de envelop ‘bezorgen’
Op school is vast iemand aanwezig die dagelijks de post en pakketjes ontvangt. Vraag diegene of hij/zij het pakketje, op een vooraf afgesproken tijdstip, kan ‘bezorgen’ in de klas. Ikzelf heb gekozen voor een moment dat ik aan het voorlezen was uit het boek. Tijdens het ontvangstmoment zei ik tegen degene die het pakketje kwam brengen dat ze het even bij een leerling op tafel mocht leggen. Leerlingen zijn natuurlijk nieuwsgierig en zien het ‘Lyc-logo’ op de envelop staan. Het “WOW”-effect wordt vanaf dit moment in gang gezet! Speel hier als leerkracht op in door te zeggen dat je dit wel erg spannend vindt en het pakketje eigenlijk niet durft te openen,… Hiervoor moet je je lach kunnen inhouden, een beetje acteertalent is mooi meegenomen.

Lyc-envelop
Lyc-brief
Voorbeeldbrief 'meneer Lyc'.

4. Maak het pakketje open en lees de brief met de klas
Ga samen met de klas het pakketje openen. Wie durft de brief voor te lezen? Hoe zou meneer Lyc weten dat onze klas bezig is met het boek? Kunnen we informatie vinden van meneer Lyc? Wie zit hier achter?

5. ‘Wie lust er een Lyc’je?’
De kinderen zijn vast benieuwd naar de rollen drop. Ik liet alle attributen even rondgaan en maakte vervolgens een rolletje open. Niemand zag dat het eigenlijk een andere rol drop was (het oorspronkelijke etiket heb ik natuurlijk verwijderd).

6. Ga verder met het verhaal
Tijdens het voorlezen heb ik de leerlingen zo nu en dan nog een dropje gegeven. Het verhaal werd nog spannender door alles eromheen.

Bijlagen:

.zip map ‘Lyc-drop Leerkracht’ met daarin:

– Een format voor de leerkracht;

– Bijlage 1: Etiketten voor de rolletjes drop;

– Bijlage 2: Stickerformaat etiketten die je naar wens kunt aanpassen.

Lyc-drop

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jens Beimans

Jens Beimans

Onderwijs blog

Op dit blog deel ik allerlei creatieve ideeën waar je direct zelf mee aan de slag kunt gaan. Daarnaast wordt in de berichten aandacht besteed aan de koppeling tussen theorie en praktijk. 

Mijn persoonlijke favorieten
Interessant!
Ontdek
Scroll naar top