Onderzoekend en ontwerpend leren (OOL): Het Paasei Onderzoek

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Het-Paasei-Onderzoek-Header

Tijdens activiteiten omtrent onderzoekend en ontwerpend leren, worden verschillende vaardigheden bij leerlingen gestimuleerd, waaronder een nieuwsgierige, onderzoekende en probleemoplossende houding. Ze dragen bij aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding en bereiden hen voor op een toekomst waarin dergelijke vaardigheden steeds belangrijker worden.

Bij Het Paasei Onderzoek voeren leerlingen zelfstandig of in groepjes een onderzoek uit op basis van een onderzoeksvraag en ontwerpen ze oplossingen voor geconstateerde behoeftes. Gedurende de verschillende activiteiten wordt er een sterk beroep gedaan op de hier bovengenoemde vaardigheden.

Onderzoekend en Ontwerpend leren (SLO)
*Deze afbeelding is een bewerking van dit schema van SLO.

Met dergelijke lesactiviteiten ontwikkelen kinderen competenties die samenhangen met de wetenschappelijke manier van werken of te werken als ontwerper. Het Paasei Onderzoek is voor leerkrachten en leerlingen een manier om op een eigentijdse en laagdrempelige manier aan te sluiten op Onderzoekend en Ontwerpend leren.

1 reactie op “Onderzoekend en ontwerpend leren (OOL): Het Paasei Onderzoek”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jens Beimans

Jens Beimans

Onderwijs blog

Op dit blog deel ik allerlei creatieve ideeën waar je direct zelf mee aan de slag kunt gaan. Daarnaast wordt in de berichten aandacht besteed aan de koppeling tussen theorie en praktijk. 

Mijn persoonlijke favorieten
Interessant!
Ontdek
Scroll naar top